ROND DE WERELD
'Rond de wereld reizen is niets anders
dan een leuke manier van naar huis gaan'

©1975 Paul Edward Theroux (VS, 1941)
  • HOME
  • PLANNEN VOOR 2017
  • PLANNEN VOOR 2018
  • BEELDBLOG
  • OVERZICHTSKAARTEN 2013
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 1
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 2
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 3
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 4
  • OVERZICHTSKAARTEN 2015
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 5
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 6
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 7
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 8
  • REIZEN VÓÓR 2015
    • 2014: Marokko
    • 2008: Australië >
      • Routekaart 2008
    • 2000: Nova Scotia >
      • Routekaart 2000
    • 1998: Mongolië - China >
      • Routekaart 1998
    • 1996: Mexico >
      • Routekaart 1996
    • 1992: Verenigde Staten >
      • Routekaart 1992
    • 1991: NL - Polen >
      • Routekaart 1991
    • 1990: Canada - VS >
      • Routekaart 1990
    • 1987: Verenigde Staten >
      • Routekaart 1987
    • 1982: Tunesië - Algerije >
      • Routekaart 1982
    • 1980: Egypte >
      • Routekaart 1980
    • 1971: Kenya - Tanzania >
      • Routekaart 1971
    • 1967: NL - Spanje >
      • Routekaart 1967
    • 1966: NL - Zwitserland >
      • Routekaart 1966
    • 1965: NL - Frankrijk >
      • Routekaart 1965
  • VOORBEREIDING
    • Vóór je vertrekt
    • Bagagedrager(s)
    • Paklijst
  • LINKS
  • OVER MEZELF
  • CONTACT
  • ENGLISH
  • COLOFON

Bagagedrager(s)

Foto: Eric Oosthoek
Ook bij het kiezen van je 'bagagedrager' is de manier van reizen bepalend. Voor lange voettochten door de bergen - waar je 'alles' bij je moet hebben - is een goed backpack ideaal. In de Sahara en in Oost-Afrika had ik niet zonder gekund. De laatste twintig jaar echter is mijn manier van reizen langzaam veranderd. Wanneer je voor het overgrote deel met openbaar vervoer (trein, bus en boot) reist, is een rugzak onhandig en te groot. Hoe vaak zie je backpackers in volle treinen of op drukke perrons niet worstelen met hun bagage. Ook op de bagageband in luchthavens zijn rugzakken ho-houders die je vaak in zijn geheel nog weer moet inpakken. Kies daarom - als het enigszins kan - voor kleine, lichte bagagedragers zonder lastige uitsteeksels! Bij langer verblijf op één locatie draag ik een klein dagrugzakje met wat ik nodig heb. Onderweg gaat dat rugzakje ín mijn duffel, bij de andere spullen. Het rugzakje weegt leeg 160 gram, de duffel 590 gram. Hoe langer de reis, hoe minder bagage. Ik probeer het totaalgewicht van alle bagage samen te beperken tot 12 Kg.

Durf 'licht' te reizen

Foto: Eric Oosthoek
Durf licht en ‘waardeloos’ - m.u.v. paspoort, geld en creditcard - te reizen. Het is een sport om zo weinig mogelijk mee te nemen. In grote delen van de wereld zijn (linnen en katoenen) kleren veel goedkoper dan bij ons. Boeken en reisgidsen meenemen is in deze tijd van gedigitaliseerde informatie op internet niet meer nodig en niet zinvol. Zaken als tandpasta, shampoo, scheergerei, zeep en douchegel zijn overal te koop. Dat geldt overigens niet voor antizonnebrandmiddel en aftersun. 

Vliegen, vaak ontkom je er niet aan...

Wie ver van huis gaat rondreizen en zeeën of oceanen op zijn pad vindt, zal af en toe moeten vliegen. De maximale afmetingen voor handbagage (internationaal voorschrift van de IATA, een samenwerkingsverband van 250 luchtvaartmaatschappijen) mogen bij elkaar opgeteld maximaal 115 cm bedragen (L + B + H). Het maximaal toegestane gewicht varieert van 5 tot 12 kg. Bij de KLM geldt: L x B x H = 55 x 25 x 35cm en het maximaal toegestane gewicht is ook daar 12 Kilo. Sinds begin 2015 streeft de IATA naar uniformiteit in de regelgeving en een wereldnorm van L x B x H = 55 x 20 x 35cm.
Foto: An Luttikholt
Java

Meer weten over mijn werk als regisseur en scenarioschrijver van film- en televisiedrama?

ALL FICTION

Meer weten over mijn activiteiten als meubelmaker (autodidact) in Frankrijk? 

HOUTEN TAFELS EN MEER...