In Suzhou zag ik vandaag voor het eerst echt uitgebreide laagbouw woonwijken, een uitzondering in het overbevolkte zuidwesten van China. Doet een beetje Europees aan, toch?
Dit zitje in de 'Tuin van de Nederige Ambtenaar' werd gebruikt als hij even uit de wind wilde zitten. Een verstild tafereel.
Direct achter mij sjokken Chinese toeristen achter hun reisgids-met-luidspreker aan. Zoals de meeste Chinezen schreeuwen ze allemaal tegen elkaar. Het lawaai is immens. De Nederige Ambtenaar zou waarschijnlijk stilletjes even gezucht hebben... Dezelfde 'Nederige Ambtenaar' die na zijn werkzaamheden in het Huis van de Wind ontspanning zocht, kweekte dit soort boompjes. Dit exemplaar is slechts achthonderd jaar oud, en dus geplant door een van zijn opvolgers. Ook de leeftijd die zijn plantgoed zou bereiken moet hem nederig gemaakt hebben.
Op een heuvel in de 'Tuin van de Nederige Ambtenaar' in Suzhou staat op het hoogste punt een kamer (of een huis bestaand uit een kamer) waar het altijd waait. In de raamkozijnen van het 'Huis van de Wind' zit geen glas. Het hele jaar door waait daar een lichte aangename wind.
Dagenlang is het tussen de 36 en 40 graden Celsius. In Suzhou heb ik eindelijk een vriendelijke hotelmanager gevonden die zijn pc een uur aan mij beschikbaar stelt. Op het moment dat ik verbinding maak met Weebly en inlog op mijn site breekt er een donderend onweer van tropische orde los. Na vijf minuten valt de electriciteit in het hotel uit, vijftig minuten later gaat alles weer aan en is de hotelmanager naar huis. Af en toe zit het mee, af en toe zit het tegen. De contrasten in China zijn groot. Dit is mijn kamer in QingDao. Hieronder het uitzicht van mijn kamer in NanJing.
Eén van de resultaten van de explosieve economische ontwikkelingen in China zijn de Chinese hogesnelheidslijnen (CRH). Grote delen van dat separate spoorwegnet liggen ver boven de grond, de kruissnelheid is tegen de 300Km per uur. De treinen zijn stipt op tijd, verbazend stil, comfortabel en zeer gewild. Tegenkant van deze snelgroeiende economie is de enorme smogvorming, die met name in het zomerseizoen het leven in Oost, Zuid-Oost en Zuid-West China bijzonder onaangenaam kan maken. Hieronder het perron, vlak voor mijn vertrek uit NanJing. De treinstellen zijn meer dan 600 meter lang, de stations hebben soms meerdere verdiepingen, de perrons zijn meer dan een kilometer lang, er zijn wachthallen voor 1000 tot 2000 passagiers. Alles is groot, modern en schoon, niets doet in dit nieuwe netwerk denken aan de treinen waar An en ik in 1998 mee gereisd hebben.
Soms gaat het niet zoals je wilt. De ferry van Zuid-Korea naar China verlaat het land onder deze brug door. Vanuit Nederland reserveren leek niet nodig, 'dat kun je prima ter plaatse doen', aldus de reisbureaus. Niet dus, drie dagen voor vertrek zijn alle klassen volledig uitverkocht.
Mijn treintickets in China liggen vast, dus het kan niet anders: ik moet vliegen... Vannacht voorlopig de laatste nacht op de grond geslapen. Dit Oud-Koreaanse hostel in het hartje van Seoul is een uitzondering op het 'Amerikaanse denken' van de grotere hotels. Rechts het 'uitzicht'.
|
BeeldBlog (sinds 2013)Wanneer ik onderweg ben, probeer ik regelmatig bijdragen te plaatsen in dit BeeldBlog, als het enigszins kan dagelijks. Garanties dat dat lukt zijn er niet, want ik ben van vóór het blogtijdperk... 😉. Categorieën
Alles
Archief
Augustus 2016
|
- HOME
- PLANNEN VOOR 2017
- PLANNEN VOOR 2018
- BEELDBLOG
- OVERZICHTSKAARTEN 2013
- OVERZICHTSKAARTEN 2015
-
REIZEN VÓÓR 2015
- 2014: Marokko
- 2008: Australië >
- 2000: Nova Scotia >
- 1998: Mongolië - China >
- 1996: Mexico >
- 1992: Verenigde Staten >
- 1991: NL - Polen >
- 1990: Canada - VS >
- 1987: Verenigde Staten >
- 1982: Tunesië - Algerije >
- 1980: Egypte >
- 1971: Kenya - Tanzania >
- 1967: NL - Spanje >
- 1966: NL - Zwitserland >
- 1965: NL - Frankrijk >
- VOORBEREIDING
- LINKS
- OVER MEZELF
- CONTACT
- ENGLISH
- COLOFON