ROND DE WERELD
'Rond de wereld reizen is niets anders
dan een leuke manier van naar huis gaan'

©1975 Paul Edward Theroux (VS, 1941)
  • HOME
  • PLANNEN VOOR 2017
  • PLANNEN VOOR 2018
  • BEELDBLOG
  • OVERZICHTSKAARTEN 2013
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 1
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 2
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 3
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 4
  • OVERZICHTSKAARTEN 2015
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 5
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 6
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 7
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 8
  • REIZEN VÓÓR 2015
    • 2014: Marokko
    • 2008: Australië >
      • Routekaart 2008
    • 2000: Nova Scotia >
      • Routekaart 2000
    • 1998: Mongolië - China >
      • Routekaart 1998
    • 1996: Mexico >
      • Routekaart 1996
    • 1992: Verenigde Staten >
      • Routekaart 1992
    • 1991: NL - Polen >
      • Routekaart 1991
    • 1990: Canada - VS >
      • Routekaart 1990
    • 1987: Verenigde Staten >
      • Routekaart 1987
    • 1982: Tunesië - Algerije >
      • Routekaart 1982
    • 1980: Egypte >
      • Routekaart 1980
    • 1971: Kenya - Tanzania >
      • Routekaart 1971
    • 1967: NL - Spanje >
      • Routekaart 1967
    • 1966: NL - Zwitserland >
      • Routekaart 1966
    • 1965: NL - Frankrijk >
      • Routekaart 1965
  • VOORBEREIDING
    • Vóór je vertrekt
    • Bagagedrager(s)
    • Paklijst
  • LINKS
  • OVER MEZELF
  • CONTACT
  • ENGLISH
  • COLOFON

De Chinese TGV versus de Smog

2/8/2013

 
Foto
Foto
Eén van de resultaten van de explosieve economische ontwikkelingen in China zijn de Chinese hogesnelheidslijnen (CRH). Grote delen van dat separate spoorwegnet liggen ver boven de grond, de kruissnelheid is tegen de 300Km per uur. De treinen zijn stipt op tijd, verbazend stil, comfortabel en zeer gewild.
Tegenkant van deze snelgroeiende economie is de enorme smogvorming, die met name in het zomerseizoen het leven in Oost, Zuid-Oost en  Zuid-West China bijzonder onaangenaam kan maken.
Foto
Hieronder het perron, vlak voor mijn vertrek uit NanJing. De treinstellen zijn meer dan 600 meter lang, de stations hebben soms meerdere verdiepingen, de perrons zijn meer dan een kilometer lang, er zijn wachthallen voor 1000 tot 2000 passagiers. Alles is groot, modern en schoon, niets doet in dit nieuwe netwerk denken aan de treinen waar An en ik in 1998 mee gereisd hebben.
Foto

Reageren is niet langer mogelijk.

    BeeldBlog (sinds 2013)

    Wanneer ik onderweg ben, probeer ik regelmatig bijdragen te plaatsen in dit BeeldBlog, als het enigszins kan dagelijks. Garanties dat dat lukt zijn er niet, want ik ben van vóór het blogtijdperk... 😉.
    Ik vind het leuk en hopelijk anderen ook.

    Wil je direct op een van de de Blogs reageren? Klik dan op 'commentaar' bij het bericht zelf!

    Zaterdag 1 augustus 2015 ben ik begonnen aan het vervolg van mijn reis over land van Amsterdam naar Jakarta. De overzichtskaarten kun je links vinden. Wil je contact? Dat kan natuurlijk! Mail naar: info@rond-de-wereld.nl

    Tot later!
    Eric Oosthoek

    Foto: Wout Oosthoek
    1953
    Foto: Eric Oosthoek

    Categorieën

    Alles
    Beeld Van De Dag
    Boot
    Bus
    Eten & Drinken
    Luisterblog
    Slapen
    Trein

    Archief

    Augustus 2016
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    September 2014
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Juni 2013

Meer weten over mijn werk als regisseur en scenarioschrijver van film- en televisiedrama?

ALL FICTION

Meer weten over mijn activiteiten als meubelmaker (autodidact) in Frankrijk? 

HOUTEN TAFELS EN MEER...