ROND DE WERELD
'Rond de wereld reizen is niets anders
dan een leuke manier van naar huis gaan'

©1975 Paul Edward Theroux (VS, 1941)
  • HOME
  • PLANNEN VOOR 2017
  • PLANNEN VOOR 2018
  • BEELDBLOG
  • OVERZICHTSKAARTEN 2013
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 1
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 2
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 3
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 4
  • OVERZICHTSKAARTEN 2015
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 5
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 6
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 7
    • A'DAM - JAKARTA Kaart 8
  • REIZEN VÓÓR 2015
    • 2014: Marokko
    • 2008: Australië >
      • Routekaart 2008
    • 2000: Nova Scotia >
      • Routekaart 2000
    • 1998: Mongolië - China >
      • Routekaart 1998
    • 1996: Mexico >
      • Routekaart 1996
    • 1992: Verenigde Staten >
      • Routekaart 1992
    • 1991: NL - Polen >
      • Routekaart 1991
    • 1990: Canada - VS >
      • Routekaart 1990
    • 1987: Verenigde Staten >
      • Routekaart 1987
    • 1982: Tunesië - Algerije >
      • Routekaart 1982
    • 1980: Egypte >
      • Routekaart 1980
    • 1971: Kenya - Tanzania >
      • Routekaart 1971
    • 1967: NL - Spanje >
      • Routekaart 1967
    • 1966: NL - Zwitserland >
      • Routekaart 1966
    • 1965: NL - Frankrijk >
      • Routekaart 1965
  • VOORBEREIDING
    • Vóór je vertrekt
    • Bagagedrager(s)
    • Paklijst
  • LINKS
  • OVER MEZELF
  • CONTACT
  • ENGLISH
  • COLOFON
BEELDBLOG VAN MIJN MEEST RECENTE REIS​

"Reizen zonder bagage is ideaal"

Op zaterdag 9 mei 1992 (ver vóór het blogtijdperk) schreef ik in een groezelig notitieboekje: "Reizen zonder bagage is ideaal".

Ik maakte in de Verenigde Staten een coast-to-coast-treinreis van west naar oost. Op de dag van vertrek met de California Zephyr naar Chicago - dwars door de Rocky Mountains - liep ik met mijn dagrugzakje door San Francisco. Tevreden met zo weinig bagage...
Photo: Thanks to Amtrak
California Zephyr
Hiernaast zie je de bagagedragers voor mijn meest recente reis (over land van Amsterdam naar Jakarta). Onderweg met trein, bus of boot zit het rugzakje ín de duffel. Blijf ik ergens een paar dagen, dan gebruik ik alleen het rugzakje en blijft de duffel in het ho(s)tel.

- een regenbestendige duffel van 590 gram (46x25x28cm).
- een dagrugzakje van 160 gram (40x30x15cm).
Foto: Eric Oosthoek

Hoezo, 'met trein, bus en boot'?

Photo: Thanks to XCHNG
Het liefst vlieg ik zo min mogelijk. Natuurlijk ook omdat het vliegen geluidsoverlast en luchtvervuiling veroorzaakt, maar vooral omdat het een onnatuurlijk snelle manier van verplaatsen is. De verstoring van het slaap-waakritme is vervelend, maar de abrupte overgang naar een andere cultuur, een ander klimaat en een andere sociale context zijn veel ingrijpender. Rond de wereld willen reizen zonder te vliegen is alleen mogelijk als je geen planning én alle tijd hebt. Vrachtschepen met passagiersaccomodatie doorkruisen op vaste routes en binnen exacte dienstregelingen de Stille en de Noord- en Zuid-Atlantische Oceaan en ze willen je graag meenemen, maar alleen als ze lege hutten hebben op de dag van vertrek. Reserveren van deeltrajecten is onmogelijk. Daarom vlieg ik als het echt moet, maar op deze site besteed ik daar geen aandacht aan.

Photo: Thanks to XCHNG.

Meer weten over mijn werk als regisseur en scenarioschrijver van film- en televisiedrama?

ALL FICTION

Meer weten over mijn activiteiten als meubelmaker (autodidact) in Frankrijk? 

HOUTEN TAFELS EN MEER...