En dit is de malariamuskiet, en wel het de ziekte overbrengende vrouwtje. Actief op Sumatra. Malarone slikken dus..
LUFTVERÄNDERUNG
Kurt Tucholsky (1890-1935) Fahre mit der Eisenbahn, fahre, Junge, fahre, Auf dem Deck vom Wasserkahn wehen deine Haare. Tauch in fremde Städte ein, lauf in fremden Gassen; höre fremde Menschen schrein, trink aus fremden Tassen. Flieh Betrieb und Telefon, grab in alten Schmökern, sieh am Seinekai, mein Sohn, Weisheit still verhökern. Lauf in Afrika umher, reite durch Oasen; lausche auf ein blaues Meer, hör den Mistral blasen! Wie du auch die Welt durchflitzt ohne Rast und Ruh-: Hinten auf dem Puffer sitzt du. Vlak voor vertrek bijna mijn betaalpas kwijt. ATM spuugt hem na 10 minuten toch nog uit. Klote Bangkok! Naar station Huo Oulang voor trein 35 naar Butterworth. Geen AC, maar ventilatoren (die niet werken, want het is nog niet warm genoeg). Tafeltje moet je zelf installeren, iedereen helpt elkaar daarbij. Wel een unicum, nog niet meegemaakt: bedden in rijrichting! Een middenpad dus, geen coupés! Twintig passagiers in een rijtuig. Blauwe gordijntjes, één zit- en één hurktoilet.
Voor het eerst vriendelijke Thais. Iedereen loopt met zakjes drinken, een trein vol stomapatiënten. De conducteurs en treinmanagers zien eruit als militairen en zijn het misschien ook wel: platte pet, epauletten, koppelriem. Bij de controles (twee managers, twee conducteurs) lopen ook nog twee met pistool gewapende militairen mee. THE ROAD NOT TAKEN
Robert Frost (1874 – 1963) Two roads diverged in a yellow wood, And sorry I could not travel both And be one traveler, long I stood And looked down one as far as I could To where it bent in the undergrowth; Then took the other, as just as fair And having perhaps the better claim, Because it was grassy and wanted wear; Though as for that, the passing there Had worn them really about the same, And both that morning equally lay In leaves no step had trodden black Oh, I kept the first for another day! Yet knowing how way leads on to way, I doubted if I should ever come back. I shall be telling this with a sigh Somewhere ages and ages hence: two roads diverged in a wood, and I -- I took the one less traveled by, And that has made all the difference. De tocht naar Kanachaburi (de Bridge on the River Kwai) is een teleurstelling. Vier uur reizen voor een bordkartonnen museum, 'Valkenburg' in het kwadraat. Honderden toeristen hangen rond, het merendeel zal zich niet bewust zijn van wat zich daar ooit heeft afgespeeld. Plassen tegen het staal van de brug, selfies maken op de begraafplaats, de politie staat erbij en kijkt ernaar. Ik word er echt kwaad om. Iets verderop ziet de rivier er zo uit. Het ritje met de trein (30 Km) is wel interessant. Ramen open, de regen slaat naar binnen.
De aanslag (zie hierboven) vind plaats terwijl ik net een uur in het hotel ben. Behalve een klap - ik dacht aan onweer - en het geluid van sirenes merk ik er niets van. De tweede aanslag de volgende ochtend is dichterbij: een granaat ontploft op de brug naast het hotel. Ook niets van gemerkt, het is me kort daarna verteld. Toch voelt het merkwaardig (Bangkok is groter dan provincie Utrecht en heeft 17 miljoen legale inwoners) dichtbij.
Die ochtend moet ik mijn treinticket ophalen. Een ellende. Driemaal belazerd. De eerste keer neem ik een motortaxi. Een te kleine helm op mijn achterhoofd, een kinband die voortdurend pogingen doet me te wurgen. De gemaskerde motorrijder haalt 100 Km/u op de highway! De rijwind doet mijn ogen tranen, ben bang dat ik mijn bril verlies, krijg kramp in mijn handen. Je moet meebewegen, maar ik durf niet. Paniek. Hij dumpt me op een willekeurige plek en verdwijnt meteen. Bij de tweede poging (ditmaal een autotaxi) word ik gedumpt bij een verzekeringskantoor. Daar weten ze gelukkig waar ik wél moet zijn, evenals de door hen gebelde taxichauffeur. Daarna, met mijn ticket, nog eens anderhalf uur terug in de Skyway. Veel frustratie en machteloze woede, moet nog steeds leren daarmee om te gaan. Het Tonlé Sapmeer ("Groot Meer") beslaat ongeveer 7,5% van Cambodja. Het meer beslaat ongeveer 2590 vierkante kilometer in de droge tijd, maar zwelt in de regentijd aan tot een oppervlakte van 24.605 vierkante kilometer. Tijdens de droge tijd vloeit water het meer uit via de Tonlé Saprivier in de Mekong bij Phnom Penh. Tijdens de regentijd is de waterstand in de Mekong zo hoog dat het water terug het Tonlé Sapmeer instroomt. Het meer wordt dan tijdelijk het grootste zoetwatermeer in Zuidoost-Azië. Het meer is tijdens de regentijd een belangrijke paaigrond. Na de regentijd, als het water zich terugtrekt, komen de vissen letterlijk uit de "lucht" (bomen) vallen.
Angkor Wat is een hindoeïstisch tempelcomplex in de Cambodjaanse provincie Siem Reap. De Angkor Wat Tempel zélf wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. De hoogte van het monument is 65 meter, het beslaat een oppervlakte van 1 km². Voor de bouw zijn vijf tot tien miljoen op elkaar gestapelde stenen gebruikt, sommige ruim 1.500 kg zwaar. Er werd als materiaal 2 soorten zandsteen gebruikt, die van een heilige berg 45 km noordoostelijk gelegen steenhouwerij kwamen. In de meeste blokken steen zijn gaten van 2,5 cm doorsnede en 3 cm diepte gevonden. Waarschijnlijk werd in deze gaten hout geslagen om transport met behulp van olifanten mogelijk te maken. Ook werd er gebruik gemaakt van speciaal gegraven kanalenstelsels die van de groeve recht naar het tempeldomein leiden.
Op de fiets het platteland in, de tijd staat even stil.
Op deze plek, Choeung Ek ('Killing Fields'), 15 Km buiten Phnom Penh, werden in 1980 in vier massagraven ruim 17.000 onthoofde lijken gevonden van gevangenen van het Pol-Pot-regime. Allen waren afkomstig uit straf- en martelcentrum Toul Sleng, ook wel Security Prison 21 in Phnom Penh.
|
BeeldBlog (sinds 2013)Wanneer ik onderweg ben, probeer ik regelmatig bijdragen te plaatsen in dit BeeldBlog, als het enigszins kan dagelijks. Garanties dat dat lukt zijn er niet, want ik ben van vóór het blogtijdperk... 😉. Categorieën
Alles
Archief
Augustus 2016
|
- HOME
- PLANNEN VOOR 2017
- PLANNEN VOOR 2018
- BEELDBLOG
- OVERZICHTSKAARTEN 2013
- OVERZICHTSKAARTEN 2015
-
REIZEN VÓÓR 2015
- 2014: Marokko
- 2008: Australië >
- 2000: Nova Scotia >
- 1998: Mongolië - China >
- 1996: Mexico >
- 1992: Verenigde Staten >
- 1991: NL - Polen >
- 1990: Canada - VS >
- 1987: Verenigde Staten >
- 1982: Tunesië - Algerije >
- 1980: Egypte >
- 1971: Kenya - Tanzania >
- 1967: NL - Spanje >
- 1966: NL - Zwitserland >
- 1965: NL - Frankrijk >
- VOORBEREIDING
- LINKS
- OVER MEZELF
- CONTACT
- ENGLISH
- COLOFON